ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΑΠΟΝΩΝ ΚΑΙ ΕΝΣΤΑΣΕΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΤΟΥ ΙΟΝΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
(10η Συνέλευση Τμ. Πληροφορικής 20/3/2025, ακαδ. έτους 2024-2025)
Εισαγωγή
Η υιοθέτηση κανονισμού ρύθμισης παραπόνων και ενστάσεων φοιτητών του Τμήματος Πληροφορικής, που έχει τεθεί σε ισχύ από το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 (Συνέλευση Τμήματος 20/12/2022) και επικαιροποιείται με το παρόν, στοχεύει στην ποιοτική αναβάθμιση της λειτουργίας του Τμήματος, θέτοντας στο επίκεντρό του, ως άλλωστε εκ της αποστολής του ισχύει, το σεβασμό όλων των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά πολύ περισσότερο των αποδεκτών αυτής έναντι των οποίων οφείλει να λογοδοτεί. Στην κατεύθυνση αυτή ισχύει και επικαιροποιείται η διαδικασία υποβολής και διαχείρισης παραπόνων των φοιτητών και φοιτητριών του Τμήματος Πληροφορικής (προπτυχιακών και μεταπτυχιακών), ώστε να διασφαλίζεται η ικανοποίηση τους και να διαφυλάσσεται το κύρος του Τμήματος. Η συγκεκριμένη διαδικασία αφορά σε όλα τα παράπονα που άπτονται της ποιότητας των παρεχόμενων από το Τμήμα εκπαιδευτικών και διοικητικών υπηρεσιών.
Άρθρο 1: Ορισμοί
- Ως Παράπονο ορίζεται η εκδήλωση δυσαρέσκειας (προφορική ή γραπτή) από πλευράς του φοιτητή/ήτριας του Τμήματος, λόγω διάψευσης των προσδοκιών του/της αναφορικά με το ποιοτικό επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών.
- Ως Ένσταση ορίζεται κάθε γραπτή και επίσημη διατύπωση αμφιβολίας ή αντίρρησης εκ μέρους του/της φοιτητή/ήτριας για τη λήψη απόφασης του αρμόδιου οργάνου του Τμήματος, σχετικά με το υποβαλλόμενο αίτημά του/της.
Άρθρο 2: Σκοπός
Ο κανονισμός λειτουργίας του μηχανισμού διαχείρισης παραπόνων απευθύνεται σε ενεργούς φοιτητές του Τμήματος Πληροφορικής όλων των κύκλων σπουδών και αποσκοπεί στην επίλυση διαφωνίας ή προβλήματος, όπως: i. διαφωνία σε θέματα σπουδών και φοίτησης, ii. ανάρμοστη συμπεριφορά από μέλος ακαδημαϊκού ή διοικητικού προσωπικού, iii. ελλιπής καθοδήγηση φοιτητών από μέλος ακαδημαϊκού ή διοικητικού προσωπικού.
Άρθρο 3: Πεδίο Εφαρμογής
Οι φοιτητές οφείλουν κατ’ αρχάς να μελετήσουν τον κανονισμό σπουδών, και γενικότερα τους κανόνες λειτουργίας του Πανεπιστημίου, με σκοπό να γνωρίζουν τόσο τα δικαιώματα όσο και τις υποχρεώσεις τους. Επίσης, οφείλουν να απευθύνονται στον Ακαδημαϊκό τους Σύμβουλο για καθοδήγηση και υποστήριξη σε θέματα που τους απασχολούν και σχετίζονται με τις σπουδές και τη φοίτησή τους. Οι φοιτητές δύνανται να υποβάλλουν προφορικό ή γραπτό παράπονο όταν ενέργεια ή απόφαση μέλους του Τμήματος ή συλλογικού οργάνου δε συνάδει με:
▪ τους κανονισμούς σπουδών και φοίτησης,
▪ τον Κώδικα Δεοντολογίας ή/και τις προβλεπόμενες διαδικασίες, που αφορούν στην ακαδημαϊκή διδασκαλία και την έρευνα,
▪ την ορθολογική χρήση εγκαταστάσεων και υποδομών,
▪ την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας και των πνευματικών δικαιωμάτων,
▪ την πρέπουσα εργασιακή συμπεριφορά,
▪ την ίση μεταχείριση και την καταπολέμηση πάσης φύσης διακρίσεων
▪ την καταπολέμηση της πάσης φύσεως παρενόχλησης, συμπεριλαμβανομένης και της σεξουαλικής παρενόχλησης.
Άρθρο 4: Διαχείριση Παραπόνων
Σε κάθε περίπτωση, η υποβολή παραπόνου δεν πρέπει να αποτελεί ανακλαστική αντίδραση για οποιοδήποτε ανικανοποίητο αίτημα ενός φοιτητή ή φοιτήτριας. Η καλοπροαίρετη, κατ’ αρχάς, συζήτηση και η διάθεση διαπροσωπικής επίλυσης ενός προβλήματος, αποτελεί βασική ακαδημαϊκή στρατηγική του εν γένει ανθρωπίνου δυναμικού του Τμήματος, ή του Προσωπικού των Διδασκόντων σε περίπτωση Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) και πρέπει να επιλέγεται πριν το εντοπισμένο πρόβλημα μετατραπεί σε παράπονο.
Στάδιο 1: Απευθείας Επίλυση
ΑΚΡΟΑΣΗ: Εξέταση παραπόνου του φοιτητή από μέλος του Τμήματος ή του ΠΜΣ. Ο φοιτητής/τρια αναφέρει το παράπονο σε μέλος ΔΕΠ/ΕΔΙΠ/ΕΤΕΠ (στον υπεύθυνο καθηγητή ή στο διδάσκοντα του μαθήματος ή στον ακαδημαϊκό σύμβουλο) ή σε μέλος διοικητικού προσωπικού (στην προϊσταμένη γραμματείας), ανάλογα με τη φύση του παραπόνου. Το μέλος του Τμήματος/ΠΜΣ εξετάζει το παράπονο σε συνεργασία με το φοιτητή και προτείνει μία λύση. Στις περιπτώσεις όπου μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της απευθείας επίλυσης, ο φοιτητής ενίσταται με την πρόταση επίλυσης ή η κατάσταση εξακολουθεί να είναι προβληματική, τότε μπορεί να υποβάλει εντός 30 ημερών από την ημέρα εμφάνισης του προβλήματος, γραπτώς το παράπονό του στον Ακαδημαϊκό του Σύμβουλο.
Στάδιο 2: Επίσημη Επίλυση.
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ: Εξέταση του παραπόνου του φοιτητή από τον Ακαδημαϊκό του Σύμβουλο. Ο Ακαδημαϊκός Σύμβουλος εξετάζει το παράπονο σε συνεργασία με το φοιτητή και προτείνει μία λύση. Στην κατεύθυνση αυτή, ο Ακαδημαϊκός Σύμβουλος, κατά την κρίση του, επικοινωνεί και με άλλα μέλη του Τμήματος ή του ΠΜΣ, με σκοπό να ζητήσει τη συνδρομή τους, ως άλλωστε εκ των καθηκόντων τους οφείλουν, στην επίλυση του προβλήματος.
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ: Εξέταση του παραπόνου του φοιτητή από τον Πρόεδρο του Τμήματος (ή τον Διευθυντή του ΜΠΣ, αν πρόκειται για ΜΠΣ). Στις περιπτώσεις που μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας διαμεσολάβησης του Ακαδημαϊκού Συμβούλου, ο φοιτητής ενίσταται για την επίλυση ή η κατάσταση εξακολουθεί να είναι προβληματική, τότε μπορεί να υποβάλλει γραπτώς το παράπονο του στην Γραμματεία του Τμήματος (ή την Γραμματεία του ΠΜΣ, αν πρόκειται για ΠΜΣ), με παραλήπτη τον Πρόεδρο του Τμήματος (ή τον Διευθυντή του ΠΜΣ, αν πρόκειται για ΠΜΣ), χρησιμοποιώντας το Έντυπο Υποβολής Παραπόνων & Ενστάσεων στην τελευταία σελίδα του παρόντος που αναφέρει μεταξύ άλλων και τη διαδικασία ακρόασης και διαμεσολάβησης που ακολουθήθηκε. Ο Πρόεδρος του Τμήματος (ή ο Διευθυντής του ΠΜΣ, αν πρόκειται για ΠΜΣ) προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για εξέταση/διερεύνηση του προβλήματος. Δύναται, ανάλογα με φύση του προβλήματος, να καλέσει σε ακρόαση το φοιτητή και να ζητήσει τη συνδρομή οποιουδήποτε μέλους ή οργάνου του Τμήματος, του ΠΜΣ, ή του Ιδρύματος ή να παραπέμψει το παράπονο στη Συνέλευση του Τμήματος ή στην Επιτροπή Προγράμματος Σπουδών (ΕΠΣ) του ΠΜΣ, αν πρόκειται για Διατμηματικό/Δι-ιδρυματικό ΠΜΣ (ΔΠΜΣ). Στις περιπτώσεις που ο Πρόεδρος παραπέμπει το παράπονο στη Συνέλευση Τμήματος (ή ο Διευθυντής στην ΕΠΣ, αν πρόκειται για ΔΠΜΣ), η απόφαση είναι οριστική και δεν δύναται ο φοιτητής να υποβάλλει ένσταση και να κάνει χρήση του τρίτου σταδίου της παρούσας διαδικασίας. Εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος και αναλόγως της φύσης του προβλήματος και του επείγοντος του θέματος, ενημερώνεται αρμοδίως ο φοιτητής για την έκβαση των ενεργειών που έχουν γίνει και τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί σχετικά με το παράπονο.
Στάδιο 3: ‘Ένσταση και Οριστική Επανεξέταση προβλήματος/παραπόνου.
ΕΝΣΤΑΣΗ: Εξέταση ένστασης από τη Συνέλευση Τμήματος (ή από την ΕΠΣ αν πρόκειται για ΔΠΜΣ). Στις περιπτώσεις που μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας διοικητικής εξέτασης του παραπόνου, ο φοιτητής ενίσταται για την επίλυση ή η κατάσταση εξακολουθεί να είναι προβληματική, τότε μπορεί να υποβάλλει εκ νέου γραπτώς το παράπονό του στη Συνέλευση του Τμήματος (ή στην ΕΠΣ σε περίπτωση ΔΠΜΣ), μέσω πρωτοκόλλου, χρησιμοποιώντας το Έντυπο Υποβολής Παραπόνων & Ενστάσεων της τελευταίας σελίδας του παρόντος, που αναφέρει μεταξύ άλλων και τη διαδικασία ακρόασης, διαμεσολάβησης και διοικητικής εξέτασης που ακολουθήθηκε. Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ο Πρόεδρος του Τμήματος (ή ο Διευθυντής του ΜΠΣ) έχει ήδη ζητήσει τη συνδρομή της Συνέλευσης Τμήματος (ή της ΕΠΣ αν πρόκειται για ΔΠΜΣ) στο στάδιο της Διοικητικής Εξέτασης, δεν δύναται ο φοιτητής να υποβάλλει ένσταση και να κάνει χρήση του παρόντος βήματος της διαδικασίας. Η απόφαση που θα ληφθεί από τη Συνέλευση Τμήματος (ή από την ΕΠΣ σε περίπτωση ΔΠΜΣ) είναι οριστική.
ΕΝΤΥΠΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΠΑΡΑΠΟΝΩΝ Ή /ΚΑΙ ΕΝΣΤΑΣΕΩΝ
Προς (επιλέξετε ένα από τα τέσσερα):
1 |
τον Πρόεδρο του Τμήματος Πληροφορικής του ΙΠ |
|
2 |
τη Συνέλευση του Τμήματος Πληροφορικής του ΙΠ |
|
3 |
τον Διευθυντή του ΠΜΣ |
|
4 |
την Επιτροπή Προγράμματος Σπουδών του ΔΠΜΣ |
|
Αριθ. Πρωτ.:……..............
Ονοματεπώνυμο: ...............................................................................
Πατρώνυμο: ………………………….………………………….…………………………...
Αρ. Ταυτότητας: .................................................................................
Αριθ. Μητρώου: .................................................................................
Eξαμ. Σπουδών:.…
Δ/νση Κατοικίας: …………………………………………………………………………….
Τηλέφωνο/κινητό: ..............................................................................
E-mail:.……………………...........................................................................
Θέμα Παραπόνου/Ένστασης: ……………………………………………………………………………………..………………………………………………
……………………………………………….......................................................................................................
Παρακαλούμε διατυπώστε με συντομία και σαφήνεια το πρόβλημα που αντιμετωπίσατε ή το παράπονό σας σχετικά με τις προσφερόμενες υπηρεσίες (εκπαιδευτικές, διοικητικές, κλπ), ή την ένστασή σας. Αναφέρετε τις διαδικασίες ακρόασης, διαμεσολάβησης και διοικητικής εξέτασης που τυχόν ακολουθήθηκαν. ………………….………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………
…………………………………………………………………….………………………………………………………………
……………………………………………………….……………………………………………………………………………
…………………………………………………………………….………………………………………………………………
Τα προσωπικά δεδομένα θα κοινοποιηθούν στα εμπλεκόμενα με το παράπονο/ένσταση πρόσωπα ή και σε όργανα διοίκησης, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο για την εξέταση και ικανοποίηση του αιτήματος.
Κάθε ανακρίβεια καθιστά τη δήλωση απαράδεκτη και δε θα εξετάζεται περαιτέρω.
Κέρκυρα,__/__/__
Ο/Η Αιτ.................