Επικοινωνία Ανθρώπου-Υπολογιστή
Διδάσκων/ουσα: Παλαμάς Στέργιος
Κωδικός: HY230
Τύπος Μαθήματος: Μάθημα Κορμού
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Στην τάξη
Εξάμηνο: Δ΄
ECTS: 5
Διδακτικές Μονάδες: 3
Ώρες Διάλεξης: 2
Ώρες Εργαστηρίου/Φροντιστηρίου: 2Ε
Σύνολο Ωρών: 4
Προγράμματα Σπουδών: Αναμορφωμένο ΠΠΣ Πληροφορικής από 2025
Το μάθημα Σχεδίαση Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή (HCI Design) εισάγει τους φοιτητές στις βασικές αρχές της σχεδίασης και ανάπτυξης διαδραστικών συστημάτων, με έμφαση στη βελτίωση της εμπειρίας του χρήστη (UX) και της διεπαφής χρήστη (UI).
Μέσα από θεωρητικά μαθήματα, εργαστήρια και ομαδικά projects, οι φοιτητές θα αποκτήσουν δεξιότητες στη μεθοδολογία User-Centered Design (UCD), στη δημιουργία prototypes & wireframes, καθώς και στη χρήση εργαλείων όπως Figma, Adobe XD και Google Analytics για την ανάπτυξη και αξιολόγηση διαδραστικών διεπαφών.
Το μάθημα καλύπτει σύγχρονες τεχνολογίες όπως Responsive Design, Voice & Gesture Interfaces, και AI-driven UX, ενώ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη χρηστικότητα (usability), την προσβασιμότητα (accessibility) και την ανάλυση δεδομένων χρηστών.
Στο τέλος του εξαμήνου, οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει ένα πρακτικό έργο σχεδίασης μιας διαδραστικής εφαρμογής, το οποίο θα παρουσιαστεί και θα αξιολογηθεί.
Μαθησιακοί στόχοι:
- Κατανόηση των βασικών αρχών του HCI
- Σχεδίαση και αξιολόγηση διαδραστικών συστημάτων
- Ανάπτυξη πρωτοτύπων UI/UX
- Χρήση εργαλείων για usability testing
- Ανάπτυξη καινοτόμων εμπειριών χρήστη
Ενότητα 1: Εισαγωγή στο HCI
Εβδομάδα 1: Εισαγωγή στην Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Υπολογιστή (HCI)
- Ορισμός και ιστορία του HCI
- Ο ρόλος του UX και UI Design
- Εφαρμογές του HCI σε σύγχρονες τεχνολογίες
- Ανάλυση και αξιολόγηση δημοφιλών διεπαφών χρήστη
Εβδομάδα 2: Γνωστική Ψυχολογία και Ανθρώπινοι Παράγοντες
- Αντίληψη, προσοχή, μνήμη και λήψη αποφάσεων
- Νοητικά μοντέλα και σχεδίαση για τον άνθρωπο
- Μελέτη περιπτώσεων κακής σχεδίασης UI/UX
Ενότητα 2: Σχεδιαστικές Μεθοδολογίες & Προτυποποίηση
Εβδομάδα 3: User-Centered Design (UCD) & Design Thinking
- Η διαδικασία σχεδίασης που εστιάζει στον χρήστη
- Χρήση Personas & User Scenarios
- Δημιουργία Personas για μια εφαρμογή
Εβδομάδα 4: Συλλογή απαιτήσεων & Usability Testing
- Ποιοτικές & ποσοτικές μέθοδοι (συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια)
- Ανάλυση χρηστικότητας & A/B testing
- Διεξαγωγή usability testing
Εβδομάδα 5: Prototyping & Wireframing
- Σχεδιασμός χαμηλής και υψηλής πιστότητας (low-fi & high-fi)
- Εισαγωγή στα εργαλεία (Figma, Adobe XD)
- Δημιουργία διαδραστικού πρωτοτύπου
Ενότητα 3: Οπτική & Διαδραστική Σχεδίαση
Εβδομάδα 6: Αρχές Οπτικής Σχεδίασης
- Χρώματα, τυπογραφία, layout
- Πρακτικές βέλτιστης σχεδίασης UI
- Βελτίωση UI
Εβδομάδα 7: Προσβασιμότητα & Συμπερίληψη (Accessibility & Inclusive Design)
- Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
- UX για άτομα με αναπηρίες
- Προσαρμογή μιας εφαρμογής για προσβασιμότητα
Εβδομάδα 8: Διαδραστικότητα & Responsive Design
- Mobile-first & adaptive design
- Ανάπτυξη διεπαφών για πολλαπλές συσκευές
- Σχεδίαση responsive UI που λειτουργεί σε desktop & mobile
Ενότητα 4: Προηγμένες Τεχνολογίες στην Αλληλεπίδραση
Εβδομάδα 9: Διεπαφές Touch, Gesture & Voice UI
- Αλληλεπίδραση μέσω αφής, κίνησης και φωνής
- Σχεδίαση για έξυπνους βοηθούς (Google Assistant, Alexa)
- Σχεδίαση voice UI για chatbots
Εβδομάδα 10: Επαυξημένη & Εικονική Πραγματικότητα (AR/VR Interfaces)
- Βασικές αρχές σχεδίασης για immersive εμπειρίες
- Εργαλεία ανάπτυξης (Unity, WebXR)
- Ανάλυση περιπτώσεων χρήσης AR/VR
Εβδομάδα 11: AI & Machine Learning στη σχεδίαση UX
- Προσαρμοστικές διεπαφές
- AI-driven UX (π.χ. προτάσεις περιεχομένου)
- Δημιουργία chatbot με AI
Ενότητα 5: Αξιολόγηση, Testing & Μελλοντικές Τάσεις
Εβδομάδα 12: Ανάλυση Δεδομένων Χρηστών & UX Metrics
- Χρήση εργαλείων analytics (Google Analytics, Hotjar)
- Ανάλυση heatmaps και eye-tracking
- Βελτίωση ενός UI με βάση πραγματικά δεδομένα
Εβδομάδα 13: Παρουσίαση Τελικών Projects & Feedback
- Παρουσίαση από τις ομάδες
- Συζήτηση και αξιολόγηση
Ελληνική
Αλληλεπίδραση ανθρώπου - υπολογιστή / Θεωρία και Τεχνολογίες αλληλεπίδρασης ανθρώπου - υπολογιστή [τ. Α΄], Κωνσταντίνος - Ηρακλής Κοκκινίδης, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΠΑΡΜΠΟΥΝΑΚΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ, 2024
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΑΝΘΡΩΠΟΥ-ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ 2η ΕΚΔΟΣΗ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΒΟΥΡΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΑΝΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΕΛΙΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΠΑΡΜΠΟΥΝΑΚΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ, Εταιρεία Αξιοποίησης και Διαχείρισης Περιουσίας Πανεπιστημίου Πατρών,2020
ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΑΝΘΡΩΠΟΥ - ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ: ΑΡΧΕΣ, ΜΕΘΟΔΟΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΥΤΣΑΜΠΑΣΗΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ ΕΠΕ,2011
Αγγλική
Human factors in interactive systems design, Nathanael Dimitris, Gkikas Kostas, Marmaras Nicolas, Kallipos, Open Academic Editions, https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-406
The Design of Everyday Things, Don Norman,2013
About Face: The Essentials of Interaction Design, Alan Cooper, Robert Reimann, David Cronin, Christopher Noessel, Wiley 2014
Human-Computer Interaction, Alan Dix, Janet Finlay, Gregory D. Abowd, Russell Beale, Pearson 2013
Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction, Jenny Preece, Helen Sharp, Yvonne Rogers, Wiley 2019
The UX Book: Agile UX Design for a Quality User Experience, Rex Hartson, Pardha Pyla, Morgan Kaufmann 2018
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ: Στην τάξη και σε εργαστήριο Η/Υ δια ζώσης, με χρήση κατάλληλου λογισμικού και εξοπλισμού.
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Θεωρητικές Διαλέξεις |
30 |
Εργαστηριακές Διαλέξεις |
30 |
Εκπόνηση Εργασιών |
25 |
Αυτοτελής Μελέτη |
40 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου ανά πιστωτική μονάδα)) |
125 |
Χρήση Ηλεκτρονικών Εποπτικών μέσων , Εργαστηρίου Η/Υ, υποστήριξη μέσω πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης και διαχείρισης τάξης, χρήση εξειδικευμένου λογισμικού και εξοπλισμού σε εργαστηριακό περιβάλλον.
70% - Γραπτή Εξέταση
30% - Ατομικές & Ομαδικές Εργασίες
Επιστροφή
Σπουδές
e-mail: cs@ionio.gr
<< | < | Οκτώβριος 2025 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |