Πολυμέσα (ΤΒ2)
Διδάσκων/ουσα: Καρύδης Ιωάννης
Κωδικός: HY280
Τύπος Μαθήματος: Μάθημα Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Ε΄
ECTS: 5
Διδακτικές Μονάδες: 3
Ώρες Διάλεξης: 2
Ώρες Εργαστηρίου/Φροντιστηρίου: 2Ε
Σύνολο Ωρών: 4
Σελίδα E Class: https://opencourses.ionio.gr/courses/DDI208/
Προγράμματα Σπουδών: Αναμορφωμένο ΠΠΣ Πληροφορικής από 2025
Οι εφαρμογές πολυμέσων είναι εφαρμογές λογισμικού, που συνδυάζουν διάφορα μέσα, όπως κείμενο, εικόνες, ήχους, γραφικά τριών διαστάσεων, σχεδιοκινήσεις (animation) και βίντεο καθώς και τη δυνατότητα να αλληλεπιδρούμε με την εφαρμογή (interaction) και να καθορίζουμε την εξέλιξή της (non-linearity). Στις μέρες μας, οι περισσότερες σύγχρονες εφαρμογές είναι πολυμεσικές.
Στο θεωρητικό μάθημα μελετώνται τα χαρακτηριστικά των μέσων που αποτελούν μια εφαρμογή πολυμέσων: εισαγωγή στην έννοια των πολυμέσων και τη σχετική ορολογία, επεξεργασία ψηφιογραφικών εικόνων και διανυσματικών γραφικών, ψηφιοποίηση και κωδικοποίηση ήχου, συμπίεση και επεξεργασία ψηφιακού ήχου, ψηφιακό βίντεο και μετατροπή αναλογικού βίντεο σε ψηφιακή μορφή, τριδιάστατα γραφικά και σχεδιοκίνηση, σχεδιασμός και ανάπτυξη εφαρμογών πολυμέσων.
Το εργαστήριο περιλαμβάνει πρακτική εφαρμογή σε θέματα της θεωρίας με χρήση ανοικτού κώδικα / ελεύθερου λογισμικού: επεξεργασία ψηφιογραφικών εικόνων με το Gimp, επεξεργασία διανυσματικών γραφικών με το Inkscape, επεξεργασία ήχου με το Audacity, δημιουργία γραφικών τριών διαστάσεων και animations με το Blender, επεξεργασία βίντεο με το Avidemux, προγραμματισμός διαδραστικών πολυμεσικών εφαρμογών με τη χρήση HTML5.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
- Αναλύει τα δομικά στοιχεία πολυμεσικών εφαρμογών,
- Κάνει χρήση διαδεδομένων ελεύθερων / ανοικτού κώδικα εφαρμογών επεξεργασίας και διαχείρισης των μέσων που απαρτίζουν τα πολυμέσα όπως κείμενο, εικόνες, ήχους, γραφικά τριών διαστάσεων, σχεδιοκινήσεις (animation) και βίντεο,
- Κάνει σχεδίαση και κατασκευή πολυμεσικών εφαρμογών
Ενότητα 1η - Διδακτικό συμβόλαιο και εισαγωγή στα πολυμέσα
- Βασικές έννοιες Πολυμέσων
- Δομικά στοιχεία: χαρακτηριστικά και εργαλεία
Ενότητα 2η - Ψηφιακή Εικόνα
- Εισαγωγή στη ψηφιακή εικόνα
- Ψηφιοποίηση
- Χρωματικά μοντέλα
- Ψηφιογραφικές εικόνες (Bitmap)
- Διανυσματικά γραφικά
- Υλικό για ψηφιοποίηση εικόνων
- Υλικό για επεξεργασία και προβολή εικόνων
- Υλικό εκτύπωσης εικόνων
Ενότητα 3η - Ψηφιακός Ήχος
- Εισαγωγή στο ψηφιακό ήχο
- Ο ήχος ως φυσικό μέγεθος
- Ψηφιακός ήχος
- Ψηφιακή μουσική
- Υλικό για ψηφιοποίηση και επεξεργασία ήχου
Ενότητα 4η - Ψηφιακό Βίντεο
- Εισαγωγή στο ψηφιακό βίντεο
- Αναλογικό βίντεο
- Σύλληψη, μέγεθος, συμπίεση, κωδικοποιητές και μορφοποιήσεις αρχείων
- Λογισμικό προβολής και επεξεργασίας ψηφιακού βίντεο
- Υλικό για ψηφιακό βίντεο
Ενότητα 5η - Ψηφιακά Γραφικά 3Δ & Σχεδιοκίνηση
- Εισαγωγή στα γραφικά 3Δ
- Απεικόνιση 3Δ
- Λογισμικό επεξεργασίας γραφικών 3Δ
- Animation (σχεδιοκίνηση)
- Λογισμικό animation
Ενότητα 6η - Ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας
- Δικαιώματα Πνευματικής ιδιοκτησίας
- Η περίπτωση της Creative Commons
- Η υποστήριξη της εύλογης παραβίασης
- Λογοκλοπή
- Είδη λογοκλοπής
- Τεχνικές αποφυγής λογοκλοπής
Ενότητα 7η - Θεωρία Ανάπτυξης Πολυμεσικών Εφαρμογών
- Εισαγωγή – Βασικές διαδικασίες της πολυμεσικής παραγωγής
- Μοντέλα ανάπτυξης λογισμικού και πολυμεσικών συστημάτων
- Μοντέλο καταρράκτη (waterfall model)
- Εξελικτικό /επαυξητικό μοντέλο (incremental build model)
- Ελικοειδές μοντέλο (spiral model)
- Άλλα προσαρμοστικά και διαδραστικά μοντέλα
- Αρχές ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού – Μοντέλο LUCID
- Διαδικασίες και αντικείμενα της πολυμεσικής παραγωγής
- Παραγωγή περιεχομένου (οι έννοιες της προ-παραγωγής και μετα παραγωγής)
- Προγραμματισμός και εκτέλεση πολυμέσων
- Η ομάδα παραγωγής: ειδικότητες και ικανότητες
Ενότητα 8η - Ανάπτυξη Πολυμεσικών Εφαρμογών με HTML5 Ι
Ενότητα 9η - Ανάπτυξη Πολυμεσικών Εφαρμογών με HTML5 ΙΙ
- “ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ, Σύγχρονα Πολυμεσικά Εργαλεία”, Στυλιαράς Γ., Δήμου Β., Ζευγώλης Δ. Α., ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Ο.Ε., 2019., Κωδ. Εύδοξου: 86053439
- “ΠΟΛΥΜΕΣΑ”, Φώτιος Λαζαρίνης, ΚΑΛΛΙΠΟΣ, 2015. Κωδ. Εύδοξου: 320156, https://repository.kallipos.gr/handle/11419/2045
- “ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΠΟΛΥΜΕΣΑ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ”, Γιάννης Δεληγιάννης, FAGOTTOBOOKS, 2007. Κωδ. Εύδοξου: 59359104
- Οι διαφάνειες (μόνο επικουρικά)
- Τα εργαστήρια (κώδικας και εξήγηση)
Προαιρετικό υλικό
- “Από τις σύνθετες τέχνες στα υπερμέσα και τους νέους εικονικούς-δυνητικούς χώρους. Ένα εγχειρίδιο για τον καλλιτέχνη που ασχολείται με την ψηφιακή τέχνη.”, Σαντοριναίος, Ζώη, Δημητριάδη, Διαμαντόπουλος, Μπαρδάκος, ΚΑΛΛΙΠΟΣ, 2015. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/6076
- “Τεχνολογίες συγγραφής και διαχείρισης πολυμέσων”, Χαράλαμπος Δημούλας, ΚΑΛΛΙΠΟΣ, 2015. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/4343
- Δια ζώσης διαδραστικές διαλέξεις
- Δια ζώσης εργαστήρια
- Προαιρετική εργασία σε μορφή έργου (project)
- Διαδραστικός πίνακας
- Διαφάνειες με σχεδιοκίνηση
- Λογισμικά Η/Υ για πολυμεσικές εφαρμογές αλλά και των μέσων που αποτελούν μια εφαρμογή πολυμέσων
- Σχεδιασμός και ανάπτυξη πολυμεσικών εφαρμογών Η/Υ σε HTML5
Με την προαιρετική εργασία
- Βαθμός = 60% εργασία, 40% γραπτές εξετάσεις
- Απαραίτητη συνθήκη επιτυχίας: βαθμός γραπτές εξετάσεις >= 5/10
Χωρίς την προαιρετική εργασία
- Βαθμός = 100% γραπτές εξετάσεις
- Απαραίτητη συνθήκη επιτυχίας: βαθμός γραπτές εξετάσεις >= 5/10
Επιστροφή
Σπουδές
e-mail: cs@ionio.gr
<< | < | Οκτώβριος 2025 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |