Διδακτική της Πληροφορικής


Διδάσκων/ουσα: Δουκάκης Σπυρίδων
Κωδικός: AA100
Τύπος Μαθήματος: Μάθημα Κορμού
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Β΄
ECTS: 5
Διδακτικές Μονάδες: 4
Ώρες Διάλεξης: 4
Σύνολο Ωρών: 4
Προγράμματα Σπουδών: Αναμορφωμένο ΠΠΣ Πληροφορικής από 2025
Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα εξετάζει την Πληροφορική ως γνωστικό αντικείμενο. Εστιάζει στη θεωρητική και πρακτική προσέγγιση της διδασκαλίας της Πληροφορικής στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, με ιδιαίτερη αναφορά στο εκάστοτε ισχύον πρόγραμμα σπουδών.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές και φοιτήτριες θα είναι σε θέση να:

  • Αναλύουν το γνωστικό αντικείμενο της Πληροφορικής στην εκπαίδευση και τη διττή της διάσταση ως γνωστικό αντικείμενο και ως εργαλείο μάθησης.
  • Εξηγούν το περιεχόμενο, τη φιλοσοφία και τους στόχους του Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής στην ελληνική εκπαίδευση.
  • Περιγράφουν βασικές θεωρίες μάθησης και διδασκαλίας που εφαρμόζονται στη διδασκαλία της Πληροφορικής.
  • Διακρίνουν τα βασικά προγραμματιστικά εργαλεία που αξιοποιούνται στην εκπαίδευση και τις διδακτικές τους δυνατότητες.
  • Σχεδιάζουν σενάρια διδασκαλίας Πληροφορικής με βάση παιδαγωγικές αρχές και κατάλληλες μεθοδολογίες.
  • Αξιοποιούν αποτελεσματικά προγραμματιστικά και ψηφιακά εργαλεία για τη διδασκαλία της Πληροφορικής.
  • Αναπτύσσουν τεχνικές αξιολόγησης της επίδοσης και των δεξιοτήτων των μαθητών στον τομέα της Πληροφορικής.
  • Εφαρμόζουν τις αποκτηθείσες γνώσεις σε ευρύτερα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα λαμβάνοντας υπόψη παιδαγωγικές, τεχνολογικές και κοινωνικοπολιτισμικές παραμέτρους.
  • Επικοινωνούν αποτελεσματικά και τεκμηριωμένα παιδαγωγικές επιλογές και διδακτικές πρακτικές με βάση την επιστημονική τεκμηρίωση.
  • Συνεργάζονται με συμφοιτητές/συμφοιτήτριές τους για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση καινοτόμων προσεγγίσεων στη διδασκαλία της Πληροφορικής.
  • Αναστοχάζονται κριτικά πάνω στη διδακτική πράξη και επανασχεδιάζουν τις παρεμβάσεις τους με στόχο τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Περιεχόμενο (Syllabus):

Το μάθημα εξετάζει την Πληροφορική στην Εκπαίδευση ως γνωστικό αντικείμενο. Εστιάζει στη θεωρητική και πρακτική προσέγγιση της διδασκαλίας της Πληροφορικής στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, με ιδιαίτερη αναφορά στο ισχύον πρόγραμμα σπουδών. Αναλύονται οι εξής θεματικές ενότητες:

  • Η Πληροφορική ως αυτόνομο και διαθεματικό αντικείμενο στην εκπαίδευση.
  • Δομή και στόχοι του Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
  • Ο προγραμματισμός ως γνωστικό αντικείμενο: Παιδαγωγικές προσεγγίσεις και σταδιακή εισαγωγή εννοιών.
  • Επιλογή και παιδαγωγική αξιοποίηση προγραμματιστικών εργαλείων (π.χ. Scratch, Python, App Inventor). 
  • Θεωρίες μάθησης και η εφαρμογή τους στη διδασκαλία της Πληροφορικής.
  • Διδακτικές τεχνικές και μεθοδολογίες (π.χ. διερευνητική μάθηση, ομαδοσυνεργατική, ανακαλυπτική προσέγγιση).
  • Σχεδιασμός και υλοποίηση εκπαιδευτικών σεναρίων με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων.
  • Ανάπτυξη ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και χρήση ΤΠΕ στη διδακτική πράξη.
  • Μορφές και στρατηγικές αξιολόγησης μαθητή στο πλαίσιο της Πληροφορικής
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

Εισαγωγή στη διδακτική της πληροφορικής, Βασίλης Ι. Κόμης, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, 2005

Εισαγωγή στη διδακτική της πληροφορικής, Ν. Αλεξανδρής, Β. Μπελεσιώτης, Ε. Φούντας, Εκδόσεις Βαρβαρήγου Μαρκέλλα, 2011

Στυλιαράς, Γ., Δήμου, Β., 2015. Διδακτική της πληροφορικής. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/722

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Διαλέξεις

Εκπόνηση μελέτης / project

Συγγραφή Εργασιών / Ανάπτυξη Διδακτικού Σεναρίου

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας

Ατομική, μη καθοδηγούμενη μελέτη

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία: Παρουσίαση διαλέξεων με διαδραστικά μέσα, αξιοποίηση εκπαιδευτικών λογισμικών, προγραμματιστικών περιβαλλόντων και ψηφιακών σεναρίων.

Χρήση Τ.Π.Ε. στις δραστηριότητς: Εργασία με προγραμματιστικά εργαλεία (π.χ. Scratch, Python), ανάπτυξη και αξιολόγηση ψηφιακού υλικού.

Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές: Ασύγχρονη και σύγχρονη επικοινωνία μέσω πλατφορμών (e-class, MS Teams, Moodle), υποστήριξη μέσω email και εκπαιδευτικών κοινοτήτων.

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνικά (ή Αγγλικά για φοιτητές Erasmus)

Μέθοδοι Αξιολόγησης:

  • Τελική Γραπτή εργασία / ερωτήσεις ανάπτυξης και επίλυσης προβλημάτων / Ανάπτυξη εκπαιδευτικού σεναρίου
  • Εργασίες / παρουσίαση

Τύπος Αξιολόγησης: Συνδυασμός διαμορφωτικής και συμπερασματικής αξιολόγησης.

Κριτήρια Αξιολόγησης:

  • Παιδαγωγική επάρκεια και επιστημονική τεκμηρίωση των προτεινόμενων σεναρίων
  • Δημιουργικότητα και λειτουργικότητα στην αξιοποίηση Τ.Π.Ε.
  • Ικανότητα ανάλυσης και αναστοχασμού
  • Επικοινωνιακή σαφήνεια και οργάνωση εργασιών/παρουσιάσεων

Επιστροφή

Σπουδές

Κτίριο Γραμματειών (Κτίριο 3) Πλατεία Τσιριγώτη 7 (πρώην Πλατεία Παλιού Ψυχιατρείου) Κέρκυρα, 49100 τηλ:26610 87760 / 87761 / 87763
e-mail: cs@ionio.gr
certification
<< <
Νοέμβριος 2025
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας